Ik heb een baan!

Soms vragen vrienden of kennissen mij of ik hun sollicitatiebrief wil schrijven. Op het strijdtoneel van een lastige arbeidsmarkt zijn immers alle wapens geoorloofd. Niet zelden weten deze kandidaten de eerste gespreksronde te bereiken, gewoon, omdat de toon onderscheidend is. Maar let op: solliciteren met andermans woorden is niet zonder risico’s…

Brieven zijn uitgegroeid tot prehistorische rooksignalen. En dan bedoel ik niet alleen dat de inkt, het geschepte papier en de postzegel met uitsterven bedreigd worden, maar ook de kunst om woorden zorgvuldig te kiezen. Juist dát is belangrijk, als je probeert op te vallen in een berg van honderden reacties. Wanneer ik even met de sollicitant in kwestie rond de tafel ga zitten, komt het enthousiasme voor de vacature als vanzelf bovendrijven. Ik hoeft het alleen nog maar naar het papier te vertalen, aangevuld met een persoonlijke noot of een relativerende kwinkslag. Misschien is dat wel de kern: een sollicitant is ook maar een mens, dus schrijf ook zo. Als je niet spreekt in standaardformules, doe dat dan ook niet op papier. Met die simpele stelregel hebben veel van mijn brieven tot een eerste gesprek geleid en natuurlijk waren de kandidaten vanaf toen aan hun eigen kwaliteiten overgeleverd. Eén van hen kreeg zelfs direct de websitecontent als aanvullende taak toebedeeld, ‘want je schrijft zo leuk’. Ai. Ze moest dus wel open kaart spelen, maar gelukkig kon de werkgever de investering in de brief waarderen als een extra motivatie, dus alles kwam goed!

Het is weer de tijd van het jaar(verslag)

‘Vroeger’ stond het eerste kwartaal helemaal in het teken van een paar grote jaarverslagen. Tegenwoordig hoef ik die epistels van verantwoording en transparantie niet meer op te stellen, maar wat overbleef zijn de krenten uit de pap: de publieksversies.

Veel bedrijven en organisaties kiezen er tegenwoordig voor om een toegankelijke, verkorte versie van het jaarverslag uit te geven Creatieve Geesten mag dit al sinds jaar en dag doen voor bijvoorbeeld SWA, SKBA en Participe. Stuk voor stuk prachtige organisaties, die volop in beweging zijn en die dat ook willen delen met hun relaties. Ieder jaar proberen wij een invalshoek te kiezen die vernieuwend, maar toch herkenbaar is. Trouw aan de klant en trouw aan het jaar. Ik trek eropuit om medewerkers en klanten te interviewen die allemaal zo hun eigen perspectief hebben. Het levert vaak verrassende eindproducten op, die in de eerste plaats bedoeld zijn om te informeren, maar die zeker ook een belangrijke marketingfunctie hebben. Hoe druk het deze maanden ook maakt, het blijven prachtklussen!

 

Een rap met Lange John

De grote zaal van Theater Castellum vulde zich met 800 ondernemers die de VOA nieuwjaarsreceptie bezochten. Voorzitter John Vermeer verraste vriend en vijand met een rap. JC13 schreef de tekst en zong een deuntje mee.

Voor zijn laatste publieke optreden als voorzitter zocht Vermeer naar een opvallende act. Een ode aan de verdiensten van de VOA, maar dan leuk. Een welgemeend bedankje voor rechterhand Petra Burgmeijer, maar dan verrassend. Wekenlang oefenden we op timing en effect, en toen het moment daar was trokken we vol vertrouwen onze stoute (gele) schoenen aan. Lekker hoor, zo’n klaterend applaus… Klik hier voor de uitzending van Alphen Stad FM (vanaf 8:00 minuten begint onze act).

Gepubliceerd op:
Social media
Facebook:

Twitter:
Website gerealiseerd door Open-Minded Media